Choď vlastnou cestou – rozbehni biznis či freelancing

Vieš, ako sa hovorí: „Na to aby si sa dostal tam, kde si ešte nebol, musíš urobiť niečo, čo si ešte nikdy neurobil. Nejdeme sem však písať motivačné vety o tom, ako snívať svoj život či sen (pretože na to musíš byť aj tak hore). Reálny život sú reálne kroky a reálna práca má reálne problémy a postupy. Končíš školu, máš najlepší čas robiť, čo ťa baví a vybudovať niečo, na čo budeš aj sám hrdý.

Vlastný biznis & freelancing

Je pekné hlásať, že budeš robiť jedine to, čo ťa baví. Ale nie vždy sú začiatky také ľahké. Najťažšie je zistiť, čo to vlastne je. Samozrejme, spoločnosť je nastavená na korporátny svet istoty, kde pracovná doba od 8 do 17 vyhovuje väčšine z nás. No tí, ktorí sa rozhodnú ísť vlastnou cestou, majú pred sebou veľký challenge. Ako začať?

Úrady, živnosť, s.r.o.

Papierovačky ľúbime. Veríme, že počas vysokej školy si zistil, čomu sa venovať chceš, v čom si dobrý, a čo, naopak, nechceš. Úspech praje pripraveným. Posunutím tvojich skills na profesionálnu úroveň sa im začínaš venovať naplno. Cesty sú rôzne. Založenie živnosti už počas štúdia je smart a má svoje výhody. Podmienky sú len 3, ktoré musíš dodržať – vek nad 18 rokov, bezúhonnosť (veríme, že si nevyvádzal) a spôsobilosť na právne úkony. Prvé roky treba naozaj využiť, keďže je to skoro bez poplatkov. Take it until you make it.

Teraz sa ale musíš prestať pozerať z okna (my vieme, je tam krásne) a začať robiť reálne kroky. Či už plánuješ mať vlastný e-shop, založiť si vlastnú pražiareň kávy alebo byť skvelým grafikom, potrebuješ mať reprezentatívny brand. Dušu svojej značky. Sadni si s papierom v ruke, nakresli si návrhy loga, premýšľaj nad sloganmi, spíš si hlavné body, akú pridanú hodnotu vieš dať a najmä – aké problémy tvoja služba zákazníkom rieši. Ak chceš byť blogger, musíš písať a písať. Inak to nejde. Toto všetko implementuj na svoj web, ktorý si vieš vytvoriť aj sám a nepotrebuješ platiť tisíce. Napríklad cez Wixx.com.

Obklop sa správnymi ľuďmi

Nehovorí sa len tak, že ty sám si charakterom a výsledkom 5 ľudí, s ktorými sa stretávaš najčastejšie. Šikovných (alebo rovnako zmätených ľudí) nájdeš na super eventoch, ktoré organizujú rôzne firmy a coworkingy – Connect, Impact Hub či workshopy reklamných agentúr Biznis Menu. Okrem informácií k tvojmu biznisu majú, samozrejme, hodnotu aj kontakty, ktoré tam získaš. Praktické skúsenosti ľudí s ich biznisom, z ktorých môžeš čerpať.

Hovor o svojej práci vždy a všade

Málokto má na začiatku potrebný kapitál na selfpromo a reklamy. Ak ich máš, tak super (a čudujeme sa, že nie si v Dubaji). Ak nie, sústreď sa na to, čo je zadarmo. A ak to robíš dobre a efektívne, pôjde to. Viral marketing. Speak. Speak loud. Vlastný web už máš cez Wixx.com. Svoj blog si založíš napr. na Blogger.com. Napísať o svojom biznise alebo službe môžeš na Medium.com. Na všetky médiá sa jednoducho nakontaktuješ cez ich web a pošleš im mail so svojou PR správou či otázkou na rozhovor. Z 10 ti 2 odpovedia. Pravidlo 80/20. Sharovať to budeš cez svoj Facebook, Instagram, cez share kamaráta, ktorý má širší záber a viac followerov ako ty. Len sa nesmieš báť pýtať. A hovoriť o sebe.

Youtuberovanie a kreatívny content

„Ach, ale to už dnes robí každý.“
„Jasné, už mám foťák, budúci týždeň začnem.”

Znie ti to povedome? Toto si povie asi 80 % ľudí a potom sa čudujú, že im to nejde. Ako aj môže, ak nezačnú? Ak to neskúsia? Vieš, čo robia úspešní Youtuberi? Natáčajú. Zbierajú content. Uploadujú ho na web a zdieľajú. KONZISTENTNE. Takže presne toto musíš začať robiť. Ak sa necítiš na kameru, pokojne využi iné social medium – teraz je kingom Instagram. Kvalitné fotky, poznanie svojho publika (kedy je online) a príspevok s obsahom, ktorý buď mega pobaví, alebo dá pocítiť ľuďom, že im rozumieš a chceš pomôcť. Myslím si, že sa končia časy umelým fitnesskám a „selfie egám”, ktoré nikomu nič nedajú.

Mal by si:

  • byť konštantný zdroj kvalitných informácií,
  • zabávať ľudí tak, že budú ten úsmev hľadať zas a znova,
  • byť ľudský, budovať si svoj vlastný brand pomaly a organicky,
  • mať nejaký svoj špecifický znak, symbol, aktivitu, s ktorou si ťa ľudia budú spájať (kreatívny tanček, nenápadne položený ananás na každej fotke a pod.).

Samozrejme, sociálne médiá sú oveľa viac komplexné a štruktúrované (ako Spidermanova pavučina), ale jedno platí pre všetkých rovnako – ZAČAŤ. Neskôr sa snažiť spájať sa s rôznymi influencermi, ktorí ti pomôžu tvoju značku promovať. Takže, ak by sme to mali zhrnúť, ako sa správne postaviť k budovaniu svojho brandu či už počas školy, alebo po nej?

Na záver

  • Uisti sa o tom, čo chceš robiť, a v čom sa rád zlepšuješ.
  • Ošéfuj si byrokratické procesy, buď dospelý a začni plánovať.
  • Založ si web, blog, social accounts, nech ťa je vidieť a počuť.
  • Oslovuj známych, neznámych, zúčastňuj sa na rôznych akciách a eventoch.
  • Neustále nasávaj informácie o svojej oblasti, predplať si rôzne webináre, čítaj štúdie alebo rozhovory s ľuďmi, ktorí robia to, čo ty, a darí sa im.

ALWAYS FOLLOW YOUR HEART, BUT TAKE YOUR BRAIN WITH YOU 🙂

Podobné články

Komentovať